سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انتظار

این متن ترجمه ای از خطبه پیامبر(ص) در وصف ماه مبارک رمضان است که شیخ صدوق به سند معتبر از امام رضا(ع) از قول پدران بزرگوارش ،از قول امام علی(ع) که از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده است در فضیلت ماه رمضان:
ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی کرده است. ماهی که نزد خدا برترین ماههاست و روزهایش بهترین روزها و شبهایش بهترین شبها و ساعتهایش بهترین ساعتهاست. ماهی است که در آن شما را به میهمانی خدا خوانده اند و از کسانی قرار داده شده اید که از کرامت خدا بهره می برند. نفسهای شما در آن تسبیح و خوابتان عبادت است و کارهای شما در آن مورد قبول و دعاهایتان در آن مستجاب است. پس از خدا با نیت های راستین و دلهای پاک بخواهید که در این ماه توفیق روزه داری برای او، و تلاوت کتابش(قرآن) را به شما بدهد.
بدبخت کسی که از آمرزش خدا در این ماه محروم بماند!
با گرسنگی و تشنگی (به واسطه روزه) گرسنگی و تشنگی روز قیامت را به خاطر آورید. بر فقیران و خانه نشستگان(مساکین) صدقه بدهید . بزرگان خود را گرامی بدارید و به کوچکتران خود محبت کنید و به خویشان خود را مهر بورزید. زبانهای خود را از آنچه نباید گفت نگاه دارید و چشمان خود را بر حرام بپوشانید و گوشهای خود را از شنیدن ناشنیدنیها حفظ کنید.
با یتیمان مردم محبت بورزید تا بعد از شما به یتیمان شما محبت کنند. از گناهان خود به سوی خدا توبه کنید. هنگام نماز دستهایتان را به دعا بلند کنید‏؛ زیرا که وقت نماز بهترین وقتهاست. در این اوقات خداوند با رحمت به بندگان خود نظر می کند و هر گاه با او مناجات کنند‏‏ جوابشان می دهد و هر گاه او را ندا دهند به آنان لبیک می گوید و اگر او را بخوانند (دعایشان را) مستجاب می کند .
ای مردم! جانهای شما در گروی کارهای شماست. پس جان خود را با طلب آمرزش (از بند) رها سازید. پشتهای شما از بار گناهان گران است؛ پس با طول دادن سجده ها آنها را سبک کنید و بدانید که خداوند به عزت و جلال خود قسم یاد کرده است که نمازگزاران و سجده کنندگان در این ماه را عذاب نکند و در روز قیامت آنها را از آتش جهنم نترساند.
ای مردم ! هر که در این ماه مومن روزه داری را افطار دهد ثواب آن برابر آزاد کردن برده و آمرزش گناهان گذشته خواهد بود. (بعضی از اصحاب گفتند که ما توانائی افطار دادن را نداریم‏. پیامبر فرمودند : از آتش جهنم، با افطار دادن و لو با نصفه ای از خرما و یا شربتی از آب دور بمانید. همانا این پاداش کسی است که بر بیشتر از این توانائی نداشته باشد.)
ای مردم! هر که اخلاق خود را در این ماه خوب کند، در روزی که قدمها بر صراط می لغزد از آن به راحتی می گذرد و هر که کار خدمت گزار یا کنیز خود را سبک گرداند خدا در قیامت حساب او را راحت می کند و هر که در این ماه شر خود را از مردم باز دارد خداوند در قیامت غضب خود را از او باز می دارد.
هر که در این ماه یتیمی را گرامی دارد خداوند او را در قیامت گرامی می دارد و هر که با خویشاوندان خود دیدار کند (صله ارحام)، خداوند او را از اتصال به رحمت خود در قیامت منقطع نخواهد کرد. هر که در این ماه سنتی را به پا دارد خداوند برای او برات دوری از آتش جهنم را می نویسد. هر که در این ماه نماز واجبی بخواند خداوند برای او ثواب هفتاد نماز(ماههای دیگر) را می نویسد. هر که در این ماه بر من صلوات بفرستد ، خداوند ترازوی اعمالش را برای روزی که ترازوی اعمال سبک است سنگین می گرداند و کسی که در این ماه یک آیه از قرآن را بخواند ثواب کسی را دارد که در ماههای دیگر ختم قرآن کرده باشد.
ای مردم! همانا در این ماه درهای بهشت باز است؛ پس از خدا بخواهید که آنها را بر روی شما نبندد و درهای جهنم در این ماه بسته است پس از خدا بخواهید که آنها را بر روی شما باز نکند. شیاطین در این ماه در زنجیرند پس از خدا بخواهید که آنها را بر شما مسلط نگرداند.






نوشته شده در تاریخ یکشنبه 90 مرداد 9 توسط taha
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin